TAAGGAA

taggar till imorgon nu :D nu ska jag iaf gå å lägga mig så jag orkar gå upp imorgon :D





hihi lite biilder ;*


ttääävling täävling :)

Hejsan, idag vare ju hemma tävling, såå himla skönt å inte behöva åka typ 30+ mil för en tävling :D
Iaf så gick det väll hyfsat idag :)

LB; Sniper lyssnade inte så mkt bak, dock sa jag aldrig åt henne som på skarpen så jag fattar ju som att man kan ju bara kuta iväg så länge man inte sätter en på rumpan, det är ju mkt lättare att bara spring!
rev sista hindret i grunden eftersom jag svängde i luften och var redan på omhoppningen som..
hade dessutom dålig anridning till hindret, så riviningen var totalt mitt fel!

http://www.youtube.com/user/munsborosniper#p/a/u/1/6wYXhULigxk LB

LA; I denna klass så lyssnade hon betydligt bättre, min känsla var att vi kom in lite vajit, synns dock inte på filmen..
till andra hindret släpper jag som så hon får trampa om.., till trippeln släpper jag lite, int jätte mkt men mot det iaf.
till kombinationen så kom jag bra in, bra tempo osv. sen
svängde jag innan hon landat IGEN...
så det vart 4 fel ut från kombinationen.
sen resten tyckte jag var bra faktiskt.
Hon var betydligt lungnare och mer kontrollerad denna klass.

http://www.youtube.com/user/munsborosniper#p/a/u/0/Po2QtYBuK1k   LA





Slutsats; Igentligen så hade det varit bra, bara om jag inte hade svängt innan hon landat..
vad har jag nu börjat med ;o
Ásså då hade jag ju varit felfri osv., min jäävla tävlingskalle som tar över...
haha alltså jag måste ju som sagt var få mer rutin, lite lungnare och inte slita i tygeln innan hon landat..
nej, jag ska ju som sagt var aldrig slita i tygeln, men ni fattar vad jag menar :D



Det ska jag tänka på till imorgon;Jag ska inte dra i hästens mun innan jag landat, jag ska vara lite kallare själv över hindrena, resten ska jag bara rida som jag brukar göra


KRAM :D

hähä ;)

Igår vare underbart väder och då tänkte jag bara ta en skön ritt i skogen med alla gångarter.
sniper tänkte vara vääääldigt krånglig såå det vart inte som jag tänkte mig..
hon ville kuta som en iiddiioott..
haha, tillslut så lungnade hon ner sig.., haha vart skönt då iaf ;)
hare bääst :D

Onsdag

Red ganska lungt på banan eftersom jag trode det skulle vara myggit ute, det var ganska myggit ute i skogen, men inte vansinit mkt..
red alla gångarter osv..
kort inlägg eftersom jag och marre ska ut och hurta oss ;D hahahha ;D

fiiinis ;*

Idag så vart det ridning på banan (;o) haha, som jag inte rider på så ofta ;)
tycker det är bättre att rida i skogen, dels roligare sen också bättre för hästen.
Det blir ju mer varierat lixom, ena dagen ksk man klättrar, andra intervaller, nästa dag ksk bara en vanlig skogsritt :)
osv osv osv, finns ju så mkt mer man kan göra där lixom, men om man vill ksk träna lite mer dressyr äre ju bättre å rida på banan men man måste kunna variera ju! :)
Iallafall, så red jag galoppbommar, ganska lungt å så, först hade jag ganska normala galopp språng, sen lite längre, sen korta.
hon lyssnade super bra idag, jätte roligt att hon börjar lyssna på mig mer, elr är det att jag har suttit henne lite mer på plats från tävlingen så man inte behöver göra lika mkt lixom om ni fattar :)
Skrittade ju som sagt fram och av i skogen, (a)
gammal bild...
känslan alltså ;* finaste snuttan<3

Herrå :D

Filmerna

här kmr då filmerna


LB
http://www.youtube.com/watch?v=YFPFuSGoCHY

LA
http://www.youtube.com/watch?v=z90c74ROe-I

LA
http://www.youtube.com/watch?v=8ugMEmZhAN4

MSVB, grunden
http://www.youtube.com/watch?v=bvJZqN6CMNs

MSV B+5 omhoppning
http://www.youtube.com/watch?v=fITx_TL79rs

du hittar även klippen på min kanal munsborosniper om du inte orkar klicka på länkarna :D

Lördag

Sista dagen, anna ringde efter jag ridit på fredagen och sa att jag fick hoppa msvb om jag ville, funderade och det kändes rätt, hon hade lyssnat på miig huuuur bra som helst hela helgen :D
MSVB; Var faktiskt inte så nervös inför debuten, kändes som rätt ;D
Iaf, så gick det suupper :D:D:D
Var felfri i grunden (A:1a) och så fick jag 1 pet i omhoppningen, desutom höjning iomhoppningen, alltså 115cm :D
omg, sjuuuuukt stolt över min uuuunderbara ponni;*

Slutade iaf som 2a, :D kom dessutom 2a i NorrlandMästerskapet, med samma poäng som hon som vann ;)
På hela helgen hade jag fått 1st 1:a rosett, 3st 2:a rosetter och 1 6:a rosett :o
var alltså med i 4 klasser och fick 5 rosetter, klå det ni ;)
Slutade även som 2a plats i meetingen ;D

Fredag

LA; När jag och julia skulle gå banan hann vi bara gå i typ 5 min, efter som dom hade så jääävla korta pauser och bygde banan as långsamt..
Iaf så gick vi den och vi hann precis gå den innan dom började klassen.
Iaf så hade ju pappa gått med sniper ett bra tag så jag började ju rida fram på en gång.
Iaf när det var 4 st kvar innan jag skulle in så bestämde jag mig att titta på hur hon red då, se banan helt enkelt.
då märkte jag och julia att vi hade glömt ett hinder i omhoppningen..
så fick panik lära mig den.
så tog det lungt i omhoppningen så att jag skulle komma ihåg hindret.
slutade iaf som 6 :D:D

Torsdag

skriver tävlingsdagarna i ett inlägg för varje dag:D
iaf gick det underbart bra hela helgen, :D
okej, iaf åter till första tävlingsdagen :)
FILMER KMR SEN!
LB; Eftersom det bara var en "Lätt B" så vare ju som bara att satsa, så jag satsade, men ändå inte hhuuuur mkt som helst, tog ju inte precis så snävt utan försökte rida som smidigt :)
Gick bättre än vad jag trodde att det skulle gå och jag VANN :D

LA; Nu när jag hade nollat alla "Lätt A" äre ju som bara att rida för att då rutin, testa ta snäva svängar osv, fanns ju inte nå svängar man kunde ta som var riktigt snäva, men eftersom jag inte egentligen tjänar på det, eftersom sniper har stor galopp osv så tjänar man mer att ta halv snävt å gasa lite ;)
kom på en andra plats dåå :D super nöjd ;D

TAAGG :D

Jag och pappa steg upp vid 7 idag och så skulle vi ge hästarna mat,
men när vi kom dit så hade hästarna redan fått mat :D
tror att några från pite hade gett dom, iaf tack :D
tränsade iaf sniper och skrittade ut en stund eftersom hästarna inte står i hagar så måste dom ju få röra på sig.
mockade, borstade, fixade knopparna osv :)
vi åkte txb vid halv 9 och åt frulle ;)
är iaf as tagg till tävlingen :D
ska hoppa LB och LA idag, imorgon blire LA och på lördag blir det LA också:D:D:D
skriver mer sen kram alexandra :Ä


Onsdag

Drog oss till östersund där tävlingen hålls och det tog ca 5-6 timmar att åka hit, när vi kom fram skrittade jag och marielle ut på travbanan, shhiiit vilken känsla man får då :o
verkligen häftigt :D
iaf så nattade vi hästarna sen osv och drog os txb till vandrarhemet :)

Tisdag

Red barabacka idag också, smörjde och packade ihop allt till helgen :)

Måndag

Red barbacka på ridbanan :)

thaaanks :D

tack så himla mkt madde för att du gjorde headern, ser mkt bättre och personligare ut nu :D
nu ska jag till stallet så hejdååå :D

lalalala

skulle packa mina egna saker inför brunflo tävlingen, men hamnade visst vid datorn.. suck..
har iaf packat mina vanliga kläder, sen ska jag packa ridkläder osv :)
imorgon ska jag packa snipers saker och smörja typ magplatta, martingal osv som jag inte andvänder just nu innan tävlingen :D
ååh så himla tagg :D:D:D
nååååw söötsniper ;*;*

söndag

idag så hade lundmarks besök, och dom flög drake, det tyckte sniper var SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ läskit.. haha söt ponny :*
skrittade fram och travde fram i skogen, sen skritta jag till banan och galopperade och tränade lite på att byta galopp elr att hon inte ska kuta efter, första gången sprang hon iväg men sen nästa så gick det awesume :D
så gjorde det inge mer för man ska ju sluta när det är som bäst :D
sen så gick jag ut i skogen och klättrade bara en liten stund sen skritta jag av :D
kram alexandra :D

jaao

gick in på tdb och tittade runt lite, tittade också på åldern på hästarna och mkt mer.
oj, 29 år gammal och fortfarande kvar på tävlingar, noo shit! jag som tyckte att 1996 är ganska gammla, så är dom gggganska unga om man säger såå ;)


Sökte också på den yngsta, men det fanns flera som var noll som hoppa stog det :o
men jag venne om det är nån utställning men känns ju lite fel annars men jag venne :D
Det yngsta ryttaren var 7 år, nÅÅÅÅÅW :] alltså 2004
den gammlaste ryttaren är då 77 år gammal, det är inte dåligt :D

/kram aleeex

heeader

hej, någon som skulle vilja göra en header till bloggen? ser inte så snyggt ut den som jag har nu.,. :(

Lördag / Anna träning

skrittade till ridklubben till träningen, tar ca 30 min att skritta dit, så blir en bra framskrittning.
red fram där då och så.
vi värmde upp med galopp bommar till ett hinder, kom först i vänster varv och så sen höger. :)
gick väll ganska bra, sen så skulle vi träna på att vara lite lättare vid rumpan och inte sitta så hårt i sadeln :)
sen höjde hon det hela tiden så till slut låg det väll på 110 :)
sen tog hon bort galoppbommarna, och det gick bra för mig att hoppa det sen också :)
sen hoppade vi en bana som låg på 110 och ett räcke på 125, gick INTE bra först men sen så hoppade några andra och sen hoppa jag igen.
red fortfarande som en kratta så när hon hade hoppat 4-5 hinder och jag kom dåligt på alla så gick hon på sidan, vilket jag förstår, sen tog jag om hela banan igen och då red jag bra över några fler hinder när det var 3 hinder kvar red jag dåligt igen, så då tog vi om dom några ggr.
hon lyssnar inte riktigt på mina skänklar som, som vi tränar på. så fick vi ta om dom som :)
det hindret som jag började rida dåligt på var ju just det högsta hinderet, då jag började känna mig lite osäker, då det låg på msv a+5, vilket ändå inte finns å tävla på c-ponnys på heller.
när jag kom bra på dom några gånger så slutade hon som lyssna lite och så sänkte vi som och då slutade ju jag rida lite eftersom det blev "lågt" och så när vi tog om det igen så gick det bra :D
så sen efter det så travade jag av och skrittade hem igen. :)
asså fan vad jag taggar brunflo, det blir aaaaaaaasa nice :D:D
söt sniper på hippo i februari elr januari <3<3
hejdååå<3

Fredag

Sniper fick vila idag, for ut med henne i 40 min å skrittade, släppte tyglarna helt å lät henne välja väg.
hon gick rakt ut i skogen, sen stannade hon där å skrittade runt där typ.
sööta ponny<3
min alldeles underbara älskade sniper <3

Torsdag

red med Emelie ute i skogen, var as mysigt väder så vi klättra, hoppa över nå små stockar, galopperade, trava, skritta och pratade som två idioter som aldrig har setts förut (som vanligt x] )
as kuuul :D
vi red i ca 2 timmar (y)

träning för bäst anna :)

hej, red för anna idag och det känndes riktigt bra i slutet :D
i början kändes det piss för inget gick typ, men sen fungerade det bra :)
vi hoppade 2 hinder (bommar) som låg ksk på 40-50 cm, alltså små hinder elr vad jag ska säga, det var 14 m emellan och 4 galoppsprång :)
det var ganska trångt, ibörjan så kom vi bara en gång normalt, då kom jag på 3 :)
sen så när jag skulle komma på 4 så tippar jag jätte mkt, elr om jag kommer på ett hinder/svänger så svänger jag nästan bara på handen, utan att jag tänker på det.
så vi tränade på att inte tippa, i vänster varv gick det suuuuper kasst, först när jag svängde så tippade hon ut, sen in och så..
sen hade jag för lite skänkel och så vidare
. nu har jag då överdrivit väldigt mkt men nu syns det hur jag menar
en bild hur det gick,
det var alltså i vänster varv, först tippa hon ut, sen in, sen vart det som snett.
andra varvet lika dant fast inte lika mkt i mitten, gick mkt bättre i högervarvet.
senare gick det väldigt bra, vart som mindre saker å tänk på, elr satt som, var bara då och känna när hon föll ut/in.
anna sa att man alltid skulle vara steget före, och om vi säger att det är en skala på hur hårt man ska trycka med skänklarna så i höger varv skulle jag vara 5 på vänster ben så hon inte gled ut, och 3 på högerben så att hon inte gled inåt ist, så hon skulle komma rakt.
sen red vi en lit
det ser lite krångligt ut men eftersom man hoppar samma hinder flera gånger blir der så.. iaf började man i vänster galopp, hoppade en linje 4 galoppsprång,
en åtta 1 hel och en halv för att byta varv som, sen avslutar man i högergalopp på linjen :)

Sen gjorde anna en kombination på 90 cm som jag fick hoppa, räcke räcke.
kom först i vänster och det gick super, sen skulle jag göra som i en omhoppning och galoppera igång och racea elr hur man ska säga:)
innan för däcket och pappa gick super




sen red jag såhär gick också as bra :D
sen så trava jag av och skritta av :D
KRAAAAAM alExAndRA :D


gårdagens ridning :)

Hejsan, glömde att skriva ridpasset igår så skriver idag :)
ja, till och börja med så mullrade det as mkt när jag red, så sniper tyckte inte det var så kuuuul..(inte jag heller men)
sen så när jag skulle börja rida henne så vart hon typ spännd för att det mullrade så mkt..
så det vart väll inte den bästa ridpasset men. :)
hon ar ganska spänd hela tiden, så hade igentligen tänkt lite dressyr men det gick åt skogen.,
gjorde lite galoppombyten, och det funkade bra, det är bara att hon vill gasa iväg efter hon har gjort det, tränade då på det :)
Just nu sitter jag och väntar på att pappa ska hämta mig och skjutsa mig till stallet, ska rida för anna idag så :)
Kram alexandra :)

sniiper :D

for till stallet vid halv 8 ksk, så var väll där 10 min senare :)
red på banan vart alla gångarter :)
när jag skulle skritta av så när jag kom ut i skogen så träffade jag på emelie :D
så vi började babbla som tokar.., som vanligt (a)
iaf så skrittade vi först rundan, sen for vi ner till öhmans och skritta senare till börkurs bete :)
så skrittade hem efterdet och då hade jag ridit i ca 2 timmar (a) oooops
men det vart ju typ 1 timme's avskrittning, vilket är bra :D
kram alexandra ;D


dagen

hej, har varit med marielle på stan idag så då har jag inte varit i stallet än :)
ska cykla ner till stallet snart när jag dragit mig från datorn..
det blir iaf varmt å skönt å rida, för varmt ksk (a)
ska rida lite lungt, trore blir lite trav också :)
hejdåå! :D

vi gör ett nytt försök

Nu gör jag ett nytt försök att blogga, vart som tvärstopp förra gången eftersom det vat så mkt på en gång :)
så nu börjar vi :D
Någon som skulle vilja göra en header åt mig? :D

kram alexandra :D
elskliing <3

RSS 2.0